پیگیری درمان در منزل

معرفی طرح پیگیری درمان (ویزیت در منزل)

در کشور ما خدمات موجود برای بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی شدید و مزمن مانند اسکیزوفرنیا، اسکیزوافکتیو، بیماری افسردگی شدید و اختلال خلقی دو قطبی عمدتا به صورت بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان های روانپزشکی و یا مراقبت در منزل توسط اعضاء خانواده انجام می­شود. اما باید توجه داشت که:

بین دو منبع فوق یعنی خانه و بیمارستان، خدمات آموزشی و توانبخشی مناسب و فراگیر و منظم وجود ندارد.

طی سا­ل­های اخیر خدمات «ویزیت درمنزل» به صورت محدود توسط سازمان بهزیستی به اجرا در آمده است که امیدواریم شاهد توسعه و گسترش آن باشیم.

علاوه بر موارد فوق، مدد جویان عزیز به مراکز توانبخشی روزانه نیاز دارند تا بتوانند ساعتی از روز را به بازتوانی فعالیت­های روانی خود بپردازند. ایجاد مراکز اشتغال حمایت شده، از دیگر تسهیلاتی است که امیدواریم سازمان­های مسئول در صدد ایجاد آن باشند.

تحقیقات در تمام دنیا نشان داده است که خدمات «پیگیری درمان در منزل» باعث کاهش دفعات عود بیماری، فشار روانی بیمار و خانواده و ارتقاء سلامت روانی و جسمانی آنان می­شود.

بهنود سلامت نیز یکی از سازمان هایی است که در زمینه ی ویزیت در منزل تمام سعی خود را کرده تا بهترین خدمات را ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید

۰۹۱۲۴۸۴۴۰۳۷

مطالبی عمومی که شاید دانستن آن برای شما مفید باشد:

چه چیزی برای سرماخوردگی خوب است؟ علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی عفونت هایی است که بیشتر در بینی، سینوس ها، گلو و نای رخ می دهد. سرماخوردگی بخصوص در محیط های شلوغ به راحتی پخش می شود. معمولاً طی یک هفته تا ۱۰ روز تحت نظر پزشک خود به خود از بین می رود. در سرماخوردگی، ویروس آلوده به غشاهای مخاطی بینی، گلو و سینوس ها آسیب می رساند. این عفونت علائمی مانند آبریزش بینی، احتقان، عطسه، گلودرد و تب خفیف ایجاد می کند. راه حل های طبیعی و خانگی برای سرماخوردگی وجود دارد که می توان تحت نظر پزشک از آنها استفاده کرد. مصرف نوشیدنی های گرم، به ویژه چای های گیاهی یا مخلوط های حاوی عسل، می تواند با تسکین گلو به تسکین علائم کمک کند. علاوه بر این، استراحت، نوشیدن آب فراوان و مصرف غذاهای غنی از ویتامین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت در برابر سرماخوردگی را افزایش دهد. اگرچه سرماخوردگی عارضه‌ای است که معمولاً با درمان‌های حمایتی در خانه و تحت نظر پزشک به خودی خود بهبود می‌یابد، اما اگر علائم شدید باشد یا برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است روش‌های درمانی متفاوتی توسط پزشک اعمال شود.

 

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی است. امروزه یکی از بیماری های شایع است. سرماخوردگی در زمستان و بهار بیشتر اتفاق می افتد. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند. شایع ترین ویروس سرماخوردگی راینو ویروس است.

 

چه چیزی باعث سرماخوردگی می شود؟

سرماخوردگی معمولاً در نتیجه عفونت ناشی از ویروس های تنفسی مانند راینوویروس ایجاد می شود. این ویروس ها معمولا از طریق هوا منتقل می شوند و سیستم تنفسی مانند بینی، گلو و سینوس ها را تحت تاثیر قرار می دهند. استرس، خستگی یا ضعف سیستم ایمنی که مقاومت فرد را کاهش می دهد می تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد. ویروس ها می توانند از طریق سرفه، عطسه یا لمس سطوح آلوده افراد آلوده منتقل شوند. بنابراین تماس با ویروس یا استنشاق ذرات حاوی ویروس می تواند باعث شروع عفونت شود. سرماخوردگی به طور کلی در پاییز و زمستان شایع تر است. در این دوره‌ها، افراد بیشتر در فضاهای بسته قرار می‌گیرند و این خطر انتشار ویروس‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سیستم ایمنی قوی افراد می تواند مقاومت آنها را در برابر سرماخوردگی افزایش دهد. با این حال، استرس، عادات مضر، خستگی، عادات غذایی نادرست و ضعف عمومی سیستم ایمنی بدن می تواند بدن را در برابر ویروس ها آسیب پذیر کند.

 

علائم سرماخوردگی چیست؟

علائم سرماخوردگی بسته به نوع ویروس آلوده و سیستم ایمنی فرد ممکن است متفاوت باشد. معمولاً علائم در عرض ۲-۳ روز شروع می شود و طی ۷-۱۰ روز خود به خود از بین می رود. علائم رایج سرماخوردگی عبارتند از:

آبریزش بینی و احتقان

عطسه

گلو درد

تب خفیف

ضعف

درد عضلانی

سردرد

 

سرماخوردگی چگونه تشخیص داده می شود؟

سرماخوردگی معمولاً از نظر بالینی توسط پزشک بر اساس علائم و سابقه بیمار تشخیص داده می شود. پزشک ممکن است از روش های زیر برای تشخیص سرماخوردگی استفاده کند:

 

سابقه بیمار: پزشک سابقه سلامت قبلی بیمار را بررسی می کند. بررسی می‌شود که آیا قبلاً عفونت دستگاه تنفسی دیگری با علائم مشابه داشته‌اند و آیا بیماری‌های مزمن دارند یا خیر.

بررسی علائم: پزشکان علائم تجربه شده توسط بیمار را ارزیابی می کنند. علائم معمول سرماخوردگی مانند احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، سردرد و تب نقش مهمی در روند تشخیصی دارند.

تست های آزمایشگاهی: پزشکان اغلب آزمایش های آزمایشگاهی خاصی را برای تشخیص سرماخوردگی تجویز نمی کنند. با این حال، گاهی ممکن است آزمایش خون یا آنالیز سواب بینی برای تشخیص وجود عفونت دیگری یا بررسی سایر مشکلات جدی سلامتی تجویز شود.

 

چه چیزی برای سرماخوردگی خوب است؟

درمان‌های طبیعی برای سرماخوردگی اغلب می‌توانند به تسکین علائم و حمایت از روند بهبودی کمک کنند. با این حال، از آنجایی که شرایط عمومی سلامت افراد و ساختار آلرژیک متفاوت است، روش های طبیعی ذکر شده در زیر باید تحت نظر پزشک و طبق دستور استفاده شود. برخی از توصیه های طبیعی که می تواند برای سرماخوردگی مفید باشد عبارتند از:

 

نوشیدنی های گرم: دمنوش های گیاهی حاوی عسل، لیمو یا زنجبیل تازه که به آب گرم اضافه می شود می تواند گلو را تسکین دهد و سرفه و گلودرد را تسکین دهد.

غرغره آب نمک: غرغره با آب نمک گرم می تواند مخاط انباشته شده در گلو را پاک کرده و بافت های تحریک شده را تسکین دهد.

استنشاق بخار: استنشاق بخار، بخارپز یا استنشاق با خم شدن روی آب داغ می تواند احتقان بینی را برطرف کرده و راه های هوایی را باز کند.

غذاهای غنی از ویتامین C: ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی و کلم بروکلی می تواند به روند بهبودی کمک کند.

مصرف مایعات کافی: آب و دمنوش های گیاهی می توانند از کم آبی بدن جلوگیری کرده و با هیدراته نگه داشتن بدن از بهبودی کلی حمایت کنند.

استراحت: استراحت کافی بسیار مهم است تا بدن بتواند روی روند بهبودی تمرکز کند. خواب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و می تواند روند بهبودی را تسریع کند.

تهویه و رطوبت: تنظیم سطح رطوبت و تهویه داخلی می تواند خشکی گلو را کاهش داده و تنفس را تسهیل کند

.

چه چیزی برای سرماخوردگی نوزادان و کودکان مفید است؟

سرماخوردگی در نوزادان و کودکان اغلب می تواند باعث نگرانی والدین شود. با این حال، معمولاً با علائم خفیف پیشرفت می کند و با روش های طبیعی که در خانه و تحت نظر پزشک استفاده می شود، قابل درمان است. توصیه های طبیعی که ممکن است برای سرماخوردگی نوزادان و کودکان مفید باشد عبارتند از:

 

مصرف مقدار کافی مایعات: مصرف مقادیر کافی مایعات برای نوزادان یا کودکان بدن آنها را مرطوب نگه می دارد و به بهبودی عمومی کمک می کند.

محلول‌های شستشوی بینی: در نوزادان و کودکان، محلول‌های شستشوی بینی یا اسپری‌های بینی که پزشک تجویز می‌کند می‌تواند گرفتگی بینی را برطرف کند. با این حال، اسپری های بینی باید برای دوره های مشخص شده توسط پزشک استفاده شود، زیرا استفاده طولانی مدت ممکن است باعث اعتیاد شود.

رطوبت: رطوبت محیطی که نوزاد یا کودک در آن قرار دارد می تواند تنفس را تسهیل کند.

استراحت کافی: اجازه دادن به کودک برای استراحت و خواب کافی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و روند بهبودی را تسریع کند.

مواد غذایی سرشار از عسل و ویتامین C: افزودن عسل و میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C به رژیم غذایی کودک، با اجازه پزشک، با توجه به حساسیت احتمالی آنها می تواند با حمایت از سیستم ایمنی، به بهبودی کمک کند.

 

چگونه سرماخوردگی را درمان کنیم؟

درمان معمولاً تحت نظارت پزشک برای تسکین علائم انجام می شود و شامل اقدامات ساده ای مانند استراحت و نوشیدن مایعات فراوان است. برای مقابله با آبریزش بینی می توان از اسپری های آب نمک به مقدار و روش مشخص شده توسط پزشک استفاده کرد که می تواند مجاری بینی را تمیز کرده و تنفس را تسهیل کند. نوشیدنی های گرم، به ویژه چای های گیاهی و مخلوط های حاوی عسل، می توانند گلو را تسکین دهند. علاوه بر این، خواب و استراحت می تواند با کمک به تقویت سیستم ایمنی، روند بهبودی را تسریع کند. با این حال، روش‌های حمایتی برای درمان خانگی باید با مشورت پزشک انجام شود، زیرا سلامت عمومی و ساختار آلرژیک افراد متفاوت است. با این حال، اگر علائم شدید باشد یا برای مدت طولانی باقی بماند، ممکن است روش‌های درمانی متفاوتی توسط پزشک اعمال شود.

بیشتربدانید؛دکتر در منزل شمال تهرانویزیت پزشک در منزل غرب تهرانتزریقات در منزل شمال شرقی تهرانتزریق در منزل غرب تهرانتزریق در منزل تهران

سوالات متداول

سرماخوردگی یک بیماری رایج امروزه است. علائم ناشی از سرماخوردگی می تواند بر فعالیت های روزانه افراد تأثیر منفی بگذارد.

 

آیا سرماخوردگی مسری است؟

سرماخوردگی مسری است و معمولاً از طریق قطرات هوای حاوی ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. انتشار قطرات حاوی ویروس در حین سرفه، عطسه یا صحبت کردن می تواند خطر انتقال را از فرد آلوده به فرد سالم افزایش دهد.

 

کدام بخش سرماخوردگی را درمان می کند؟

شکایات سرماخوردگی معمولا توسط متخصص گوش، حلق و بینی ارزیابی می شود. پزشکان این رشته در مشکلات مربوط به بینی، گلو و گوش تخصص دارند.

 

این بیماری شامل علائمی است که بر زندگی روزمره افراد تأثیر می گذارد، مانند سرماخوردگی، تب، احتقان بینی و گلودرد. با تشخیص و درمان به موقع، علائم را می توان کاهش داد. افرادی که علائم سرماخوردگی دارند می توانند با گرفتن نوبت در کلینیک سرپایی گوش، حلق و بینی، درمان را شروع کنند.