آموزش تزریق عضلانی

آموزش تزریقات عضلانی برای رساندن یک دارو به عمق عضلات بدن استفاده می شود. این نوع از تزریقات اجازه می دهد تا دارو به سرعت جذب جریان خون شود.تزریقات داخل عضلانی یک روش معمول در پزشکی مدرن می باشد. از این نوع تزریق برای ارسال دارو و واکسن به بدن استفاده می شود. تقریبا تزریق تمامی واکسن های تزریقی به این روش انجام می شوند .

آموزش تزریقات عضلانی زمانی استفاده میگردد که سایر روش های تزریق از جمله تزریقات دهان (به داخل معده)، وریدی (تزریق به داخل رگ)، زیر جلدی (تزریق داخل بافت چربی درست زیر لایه پوست) توسط پزشک توصیه نمی شود.

در تزریق برخی از داروها ممکن است دارو باعث تحریک رگ ها شده و یا اینکه مکان ورید مناسب پیدا نشود، به همین دلیل تزریقات عضلانی می تواند به جای تزریق داخل وریدی انجام شود. همچنین این امکان وجود دارد که تزریق عضلانی به جای تزریق دهانی نیز استفاده شود زیرا برخی از داروها هنگام توسط دستگاه گوارش تخریب می شوند.

بافت عضلانی، خون بیشتری نسبت به بافت زیر پوست دارد ینا براین می توان نتیجه گرفت که تزریقات عضلانی با سرعت بیشتری نسبت تزریق زیر جلدی جذب می شود. همچنین بافت عضله می تواند حجم بیشتری از دارو را نسبت به بافت زیر جلدی در خود نگه دارد.

محل تزریقات عضلانی

تزریقات عضلانی معمولا در زمینه های زیر انجام میشوند:

عضله دلتای بازو

عضله دلتوئیدی یکی از عضله هایی است که به طور معمول برای تزریق واکسن مورد استفاده قرار می گیرد.

پهنای جانبی عضلات ران پا

ران پا زمانی قابلیت استفاده را دارد که سایر محل ها برای تزریق در دسترس نباشند همچنین زمانی می توانید از ران پا استفاده نمایید که مجبور باشید تزریق دارو را به تنهایی انجام دهید.

عضلات سرینی بزرگ

عضلات باسن اغلب توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای اکثر تزریق های عضلانی استفاده می شود. با این حال، با توجه به احتمال آسیب زیاد به عصب سیاتیک، عضله سرینی متوسط اصولا مورد استفاده قرار نمی گیرد. این محل برای تزریق دشوار است و توصیه نمی شود.

نحوه تزریقات عضلانی

شخصی که تزریق عضلانی را انجام می دهد باید آموزش مناسب و مهارت کافی را در مورد روش تزریق دریافت کرده باشد. اندازه سوزن و محل تزریق بسیار مهم است و بستگی به عوامل بسیاری از جمله سن و اندازه فرد دریافت کننده دارو و حجم و نوع دارو دارد. پزشک یا داروساز با توجه به شرایط بیمار دستورالعمل های خاصی را برای استفاده از سوزن و سرنگ مناسب ارائه می دهد.

عوارض تزریقات عضلانی

بعد از تزریقات عضلانی، یک سری عوارض ممکن است به وجود بیاد. اکثر این عوارض طبیعی می باشد اما علائم و عوارض خاص ممکن است نشانه یک عارضه جدی باشد که در صورت مشاهده این نشانه ها باید فوراً با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی تماس گرفته شود.

درد شدید در محل تزریق

سوزن سوزن شدن یا بی حسی

قرمزی ، تورم یا گرمی در محل تزریق

خونریزی طولانی مدت

علائم یک واکنش آلرژیک ، مانند مشکل در تنفس یا تورم صورت

موسسه پرستاری مهرآوران نوین آماده آرائه خدمات تزریقات عضلانی به بیماران گرامی می باشد.

 

انجام کلیه خدمات پزشکی و تزریقات و خدمات امور بیماران کرونا وتزریق رمدسیور و….
توسط نرس با تجربه و ICUکار

کارشناسان ما در اسرع وقت در سراسر تهران در خدمت شما هستن