0
خدمات نگهداری سالمند در منزل

خدمات نگهداری سالمند در منزل

مراقبین ما متعهد می شوند که وظایف خود را آنگونه که شما از ما انتظار دارید انجام بدهند و احساس امنیت را در شما ایجاد کنند و با گذشت زمان شما رضایت تان را از ما و مراقبین ما حاصل می کنید و در صورت تمایل می توانید رضایت خودتان را از مراقب تان اعلام کنید. بهترین کسی که می تواند ما را به پیشرفت برساند شما هستید چرا که با نظرات و پیشنهادات تان ما را کمک می کنید. ما موسسه ای پذیرفته شده و قابل اعتماد برای ارائه خدمات در منزل هستیم ،ما می توانیم خواسته های شما را بر آورده کنیم و با کمال میل حاضریم که درباره خود،کارکنان مان و خدمات مان بصورت شبانه روزی اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم
پرستاری و مراقبت از سالمندان در جهت پویایی و شادابی و توانبخشی آنان از اهداف مرکز ارائه خدمات در منزل می باشد که مجوز آن از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است . در این خصوص مرکز مهرآوران نوین در طول سال به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیلات خدمات خود را به نحو مطلوب ارائه می دهد تا خلاء پیش آمده جهت شهروندان بر طرف گردد.( بدیهی است که تمام فاز های خدمت رسانی مانند خدمات پرستاری کودک ، پرستاری سالمند ، پرستاری بیمار و امور خدماتی دیگر – تب سایر خدمات – به هموطنان عزیز در ایام تعطیلات و به صورت ۲۴ ساعته ارائه می شود .
امتیازات مرکز مهرآوران نوین:
اعزام افراد و مراقبین و متخصصین آموزش دیده متناسب با شرایط سالمند یا کودک
تنظیم قرارداد توسط کارشناس اعزامی از طرف مرکز در منزل شما
رضایت سنجی مستمر توسط کارشناسان نظارت و بازرسی
اخذ مشاوره و راهنمایی از سوی شما و معرفی فرد مورد نظر شما
بازدید دوره ای کارشناس متخصص مربوطه مرکز از منزل و فرد خدمت گیرنده
ارائه خدمات شبانه روزی مقطعی در بیمارستان و منزل و پاسخگویی ۲۴ ساعته حتی تعطیلات
با ارائه خدمات مذکور مفتخر خواهیم بود تا خانواده های عزیز و سالمندان و کودکان آنها در تمامی ایام سال از آسایش و سلامتی بهره مند گردن.
اهمیت رفتار پرستار سالمند و چگونگی نگهداری از سالمند در منزل و تجارب او موجب می شود تا سالمند گرامی بتواند در شرایط خوب با آرامش در محل سکونت سالمند نگهداری شود.
مراقبت سالمند برای پرستار منزل هر چقدر هم که سخت باشد، اولویت کار قرار می گیرد.
سالمندان ممکن است خلق و خویی تند داشته باشند و این پرستار سالمند است که با رفتار خوب و تجربه کافی در مورد نگهداری از سالمند در منزل، به بهترین شکل ممکن از سالمن عزیز نگهداری کند.
انتخاب پرستار جزو بخشهای مهم مراقبتی سالمند در منزل است. پرستار سالمند باید توانایی ارتباط برقرار کردن با والدین شما و همچنین توانایی انجام امور شخصی آنها را داشته باشد.

عفونت در سالمندان

در فاصله زمانی تا پیری، بیماری ها با درمان های دارویی راحت تر غلبه می کنند، در حالی که عفونت در سنین بالا می تواند روند درمان را طولانی کند. به خصوص در افراد مسن، عفونت ممکن است به دلیل یک علت به راحتی قابل درمان باشد، یا ممکن است در سطحی دیده شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین شناخت علت عفونت و پیشگیری از آن بسیار مهم است.

 

عفونت چیست؟

عفونت ها بیماری هایی هستند که توسط میکروب ها، ویروس ها و انگل ها در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شوند. برخی از این عفونت‌ها در نواحی مختلف دیده می‌شوند، اما ویژگی انتشار و آلودگی بدن را نیز دارند. به لطف پیشرفت در روش های تشخیص و درمان در پزشکی امروز، اکثر عفونت ها قابل کنترل و درمان هستند.

 

عفونت در سالمندان چیست؟

عفونت در سالمندان نام کلی وضعیتی است که به دلیل بیماری های افراد مسن ایجاد می شود و در آن باید درمان های عفونت با جدیت بیشتری برنامه ریزی شود.

 

خطر ابتلا به عفونت در سالمندان

با افزایش سن، تعداد و اثربخشی سلول های سیستم ایمنی کاهش می یابد. این وضعیت راه را برای بی‌حفاظی سالمندان در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها و ابتلای بیشتر افراد به این بیماری هموار می‌کند. از طرفی خطر عفونت را افزایش می دهد. هنگامی که عفونت در افراد مسن ایجاد می شود، بدن دشوارتر به درمان پاسخ می دهد. بنابراین، عفونت ها جدی تر هستند. علاوه بر علائم عفونت در سنین بالا، بیماری های ایمنی و تومورها به دلیل افزایش سن بیشتر دیده می شود.

 

چرا عفونت در سالمندان مهم است؟

عفونت ها شرایطی هستند که در همه افراد مانند آنفولانزا، عفونت ادراری، اسهال در هر دوره ای از زندگی مانند کودکان، جوانان، بزرگسالان و سالمندان دیده می شود. اما در سنین بالا، انواع عفونت ها مانند مننژیت، سل، یرقان و آسیب هایی که به بدن فرد وارد می کنند، می توانند به قدری موثر باشند که گاهی اوقات جان فرد را به خطر بیندازند و یا حتی باعث مرگ شوند. به همین دلیل عفونت در سالمندان باید جدی گرفته شود، درمان‌ها باید تحت نظر پزشک برنامه‌ریزی شود و به‌گونه‌ای دنبال شود که با کنترل‌های مستمر پشتیبانی شود.

 

علل عفونت در سالمندان؟

عفونت در افراد مسن می تواند به دلایل مختلف خود را نشان دهد.

 

تضعیف سیستم ایمنی بدن،

تغییرات ساختاری و عملکردی که در اندام های مختلف دیده می شود،

بیماری های قلبی، بیماری های متابولیک، بیماری های عصبی، بیماری های اورولوژی، بیماری های تنفسی

سرطان

کمبودهای تغذیه ای،

داروهایی که به طور مداوم استفاده می شود

اقامت طولانی مدت در بیمارستان و یا خانه سالمندان

ایجاد عفونت با میکروارگانیسم های مقاوم،

استفاده طولانی مدت از کاتترهای مجاری ادراری

زخم فشاری در بیماران بستری

وضعیت روانی بیمار

عدم تعادل در شرایط اجتماعی-اقتصادی از جمله علل عفونت در سالمندان است.

علائم عفونت در سالمندان

در هر فردی علائم عفونت معمولاً با علائمی مانند تب، لرز، استفراغ، اسهال، ضعف، دردهای عضلانی خود را نشان می دهد، در حالی که علائم عفونت در سالمندان با شکایات شدیدتر خود را نشان می دهد.

 

علائم عفونت در سالمندان چیست؟

ارتفاع تب

کاهش دمای بدن (هیپوترمی)

سردرگمی ذهنی، اختلالات هماهنگی، از دست دادن حافظه در برخی موارد

ضعف

بی اشتهایی

بی اختیاری ادرار غیر ارادی

از دست دادن آب و نمک به دلیل اسهال و استفراغ

سقوط

کاهش وزن

 

چه چیزی بیشتر باعث عفونت در سالمندان می شود؟

عفونت در سالمندان بیشتر با بیماری های ریوی، عفونت های ادراری، عفونت های پوستی ناشی از زخم های فشاری دیده می شود.

 

انواع عفونت در سالمندان

انواع عفونت های زیر بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

 

عفونت های سیستم ادراری؛

عفونت های دستگاه ادراری شایع ترین عفونت در سالمندان است. عفونت های مختلفی می تواند در کلیه، مجرای ادرار، مثانه و مجاری ادراری ایجاد شود. عفونت می تواند توسط باکتری و همچنین به دلیل سنگ کلیه، انسداد غده پروستات در مردان، سیستیت در زنان و عوارض مختلف در صورت داشتن کاتتر ایجاد شود. عفونت های سیستم ادراری ممکن است با سوزش ادرار، ادرار کمتر علیرغم میل مکرر به ادرار کردن، ادرار بدبو، کدر یا خونی، درد زیر شکم، تب و حالت تهوع ظاهر شوند. پس از تشخیص، درمان آنتی بیوتیکی برای پایان دادن به عفونت اعمال می شود.

 

برونشیت، پنومونی؛

عفونت ریه می تواند برونشیت یا سل و همچنین عفونت های ذات الریه در افراد مسن باشد. ذات الریه (ذات الریه) می تواند خطرات کشنده ای در افراد مسن داشته باشد. علائم ذات الریه تب، سرفه، خلط و درد قفسه سینه است. همراه با این علائم، بیماران ممکن است دچار تنگی نفس، گیجی، تنفس مکرر، استفراغ، درد مفاصل و خستگی شوند. اگر پس از معاینه پزشک، فرد مسن مبتلا به ذات الریه تشخیص داده شود، هدف از بین بردن عفونت با درمان دارویی است. در برخی موارد، اگر بیمار مسن تر باشد و دوره شدید داشته باشد، ممکن است درمان بیمارستانی توصیه شود.

 

آنفولانزا؛

آنفولانزا در افراد مسن شدیدتر است. با تب، سرفه، گلودرد، سردرد و درد عضلانی ظاهر می شود. بیمار ممکن است دچار گیجی و وخامت حال عمومی خود شود. مداخله و درمان به موقع آنفولانزا ضروری است. زیرا در افراد مسن، آنفولانزا هر از گاهی به ذات الریه تبدیل می شود. به عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه پزشک هر ساله برای سالمندان واکسن آنفولانزا است.

 

اسهال؛

اسهال در افراد مسن ناشی از عفونت است. بیمار مبتلا به اسهال روزی ۴-۳ بار در ناحیه شکم درد و مدفوع آبکی دارد. به عنوان یک درمان، مصرف مایعات زیاد معمولا توصیه می شود. با این حال، اگر تب همراه با اسهال وجود داشته باشد، وضعیت عمومی بیمار بهبود نیابد و بیمار مایع کافی مصرف نکند، ممکن است آنتی بیوتیک ها و درمان های حمایتی توسط پزشک توصیه شود.

 

عفونت های پوستی؛

زخم بستر و عفونت های مربوط به آن به خصوص در بیماران مسن بستری قابل مشاهده است. در بیماران بستری، هدف این است که اطمینان حاصل شود که هیچ زخمی باز نمی شود. اگر زخم بستر در یک بیمار مسن ایجاد شده باشد، باید با دقت پانسمان و درمان دنبال شود. در غیر این صورت، عواقب تهدید کننده زندگی ممکن است ایجاد شود. علاوه بر این، زخم در بیماران دیابتی به سرعت بهبود نمی یابد و می تواند منبع عفونت باشد. بیماران دیابتی نیز باید برای بهبود زخم و رفع عفونت تحت نظر باشند.

 

میکروب سپسیس;

میکروب سپسیس که یکی از انواع عفونت هایی است که در افراد مسن دیده می شود نیز از خطرناک ترین عفونت ها است. عفونت سپسیس با فروپاشی سیستم ایمنی بدن در نتیجه مخلوط شدن باکتری ها و سموم در خون ظاهر می شود. درمان باید با مداخله با آنتی بیوتیک در مدت زمان بسیار کوتاه آغاز شود. در غیر این صورت ممکن است برای بیمار کشنده باشد.

 

واکسیناسیون در سالمندان

افزایش بیماری های مزمن در سنین بالا و تضعیف سیستم ایمنی باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت در سالمندان و همچنین خطرات تا مرگ می شود. بیماران دیابتی، بیماران قلبی مزمن، بیماران آسم و COPD و افراد بالای ۶۵ سال باید هر سال واکسن ذات الریه و آنفولانزا را دریافت کنند.

بیشتربدانید:تزریقات در منزل تهرانتزریقات در منزل شمال شرق تهرانتزریقات در منزل زعفرانیهتزریقات در منزل شمال شرقی تهرانتزریقات در منزل ولنجک

 

آیا مایل به دریافت این سرویس هستید؟

خدمات بهداشتی و مراقبتی مورد نیاز خود را انتخاب کرده و با اطلاعات تماس خود با ما به اشتراک بگذارید. اجازه دهید در اسرع وقت با مدیران بهداشتی متخصص خود با شما تماس بگیریم.

در محدوده مراقبت در منزل ، مراقبت از بیمار در منزل، مراقبت از سالمندان، مراقبت از معلولان و خدمات بهداشتی قابل ارائه است. افرادی که شرایط خاص دارند و نیاز به مراقبت دارند مجبور نیستند این نیازها را در یک موسسه بهداشتی برآورده کنند. مردم می توانند به راحتی در خانه، با خانواده یا به تنهایی از خدمات مراقبتی بهره مند شوند.

خدمات مراقبت در منزل ممکن است شامل انواع مختلفی از مراقبت باشد که بر اساس نیاز متفاوت است. به عنوان مثال، شخصی که اخیراً جراحی شده است ممکن است به خدماتی مانند مراقبت از زخم و پانسمان نیاز داشته باشد. برای یک بیمار مبتلا به فشار خون مسن مهم است که داروهای خود را به طور منظم مصرف کند و برخی از مقادیر آنها را کنترل کند. بهره مندی از شیوه های مراقبت های بهداشتی با خدماتی مانند نوار قلب و سونوگرافی در منزل امکان پذیر است. پشتیبانی هایی مانند نظافت شخصی و پشتیبانی پیاده روی می تواند توسط مراقبین برای افراد معلول ارائه شود.

 

خدمات مراقبت در منزل به چه کسانی ارائه می شود؟

افراد خاص نیاز به مراقبت ویژه دارند. به ویژه افراد ناتوان، افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، افراد مسن و بیماران نیاز به مراقبت بیشتری دارند. زمینه هایی مانند مراقبت از بیمار نیاز به تجربه دارد. خدمات باید توسط پرسنلی انجام شود که کار خود را دوست دارند و به اصول اخلاقی اهمیت می دهند.

 

افرادی که نیازهایشان چه از نظر شخصی و چه از نظر پزشکی برآورده می شود می توانند زندگی راحت تر و طولانی تری داشته باشند. به لطف خدماتی مانند پزشکان و پرستاران در خانه، مردم می توانند خدمات درمانی و مراقبتی را بدون ترک منطقه آسایش خود دریافت کنند. در لیست زیر می توانید خلاصه ای از موقعیت هایی که ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشند را بیابید.

ناتوانی در انجام مراقبت از خود،

وجود برخی بیماری های مزمن،

اختلالات مادرزادی،

شرایطی که مراقبت های بعد از عمل مورد نیاز است،

افرادی که به تازگی زایمان کرده اند،

وضعیت ناتوانی.

مراقبت در منزل

خدمات مراقبت های بهداشتی در منزل

بیماری های حاد یا مزمن گاهی نیاز به مراقبت منظم دارند. مراقبین و پرسنل مراقبت های بهداشتی که به صورت حرفه ای در این زمینه تخصص دارند می توانند بهترین خدمات را به شما ارائه دهند. بیماری هایی مانند نارسایی مزمن کلیه یا نارسایی قلبی نیاز به مراقبت دقیق دارند. افراد مبتلا به بیماری های ذکر شده در صورتی می توانند زندگی سالم تری داشته باشند که هم عادات غذایی و هم سبک زندگی خود را به درستی شکل دهند.

 

پرسنل بهداشتی خدمات تشخیص و درمان را برای افراد بیمار یا ناتوان ارائه می دهند. می توان این موارد را به صورت زیر بیان کرد.

 

تصویربرداری پزشکی،

تشخیص در خانه،

درمان دندانپزشکی در منزل،

مراقبت از مادر و نوزاد،

پرستار در منزل،

مراقبت از زخم در خانه.

متخصصان مراقبت های بهداشتی در موسسه مهراوران نوین در ارائه خدمات در خانه با تجربه هستند. خدمات و تجهیزاتی مانند سرم، سوزن پورت کاتتر، پس از دفع ادرار و ضبط نوار قلب نیز می تواند در منزل ارائه شود. برای برخی از مداخلات پزشکی، بیمار ممکن است نیاز به مراقبت از بدن یا تراشیدن موها در نواحی خاصی داشته باشد. در چنین حالتی، اگر بیمار معلولیت داشته باشد، مراقب وارد عمل می شود.

بیشتربدانید: تزریقات در منزل زعفرانیه تزریقات در منزل تزریق در منزل غرب تهران تزریقات در غرب تهران تزریقات در شهرک غرب تزریق در منزل تهران

مراقبت در منزل

مراقب خانه

متخصصان تغذیه، پرستاران، پزشکان و پرسنل مراقبت از بیمار می توانند هماهنگ کار کنند و به طور حرفه ای به خواسته های افراد نیازمند سلامت پاسخ دهند. توسط مراقب در منزل ؛

نظافت شخصی: دوش گرفتن، اصلاح، کوتاه کردن ناخن و غیره.

خدمات برای افراد معلول: پشتیبانی پیاده روی و غیره.

خدمات همراه

کمک به پرسنل مربوطه در طول خدمات بهداشتی

ردیابی دارو

خدمات را می توان به شرح زیر فهرست کرد.

 

بیماران بستری نیز در میان گروه هایی که نیاز به مراقبت ویژه دارند، جایگاه مهمی دارند. مراقبت فردی این افراد و همچنین سلامتی آنها باید تحت پوشش قرار گیرد. با خدمات مراقبتی می توان به افراد کمک کرد تا با محیط خود سازگار شوند و ارتباط خود را با زندگی از دست ندهند.

افسردگی در سالمندان

افسردگی فقط به معنای احساس غم و اندوه نیست. این یک اختلال خلقی بسیار شایع و کاملا جدی است که نیاز به درمان دارد

وقتی افسردگی دارید، ممکن است برای هفته ها مشکلات زیادی در زندگی روزمره خود داشته باشید. پزشکان از این وضعیت سالمندان به عنوان “اختلال افسردگی” و یا “افسردگی بالینی” یاد می کنند.

افسردگی یک بیماری واقعی است. این نشانه ضعف یا نقص شخصیت فرد نیست. اکثر افراد افسرده نیاز به درمان دارند.

 

افسردگی بخش طبیعی پیری نیست!

افسردگی یک مشکل رایج در سالمندان است، اما بخشی طبیعی از پیری نیست. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن با وجود تجربه بیماری یا مشکلات جسمی بیشتر، از زندگی خود راضی هستند. با این حال، تغییرات قابل توجه زندگی با افزایش سن می تواند باعث ایجاد احساس بی قراری، استرس و غم و اندوه شود.

به عنوان مثال، مرگ یکی از عزیزان، بازنشستگی از کار، یا مواجهه با یک بیماری جدی می تواند افراد را غمگین یا مضطرب کند.

 

شناخت علائم افسردگی در سالمندان

تشخیص افسردگی در افراد مسن ممکن است دشوار باشد زیرا می تواند علائم متفاوتی نسبت به افراد جوان نشان دهد. در افراد مسن مبتلا به افسردگی، مانند برخی از بزرگسالان، نشانه ای اصلی غم و اندوه نیست. آنها ممکن است علائم کمتر آشکار افسردگی داشته باشند یا ممکن است نخواهند در مورد احساسات خود صحبت کنند.

 

گاهی اوقات افراد مسن افسرده ممکن است خسته، بدخلق یا تحریک پذیر به نظر برسند. گیجی یا مشکلات توجه ناشی از افسردگی گاهی اوقات می تواند شبیه بیماری آلزایمر یا سایر اختلالات مغزی باشد. افراد مسن ممکن است دارای بیماری های بیشتری مانند بیماری قلبی، سکته مغزی یا سرطان باشند که می تواند باعث علائم افسردگی شود. یا ممکن است داروهایی مصرف کنند که دارای عوارض جانبی است که می تواند باعث افسردگی شود.

 

علل و عوامل خطر افسردگی

برخی از عوامل یا ترکیبات مختلف این عوامل می تواند باعث افسردگی شود.

  • ژن ها – افراد با سابقه خانوادگی افسردگی نسبت به افرادی که خانواده آنها این بیماری را ندارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • شیمی مغز – افراد مبتلا به افسردگی ممکن است شیمی مغز متفاوتی نسبت به افراد بدون بیماری داشته باشند.
  • استرس – از دست دادن یکی از عزیزان، یک رابطه دشوار یا یک موقعیت استرس زا می تواند باعث افسردگی شود.

 

افسردگی می تواند همراه با بیماری های دیگر باشد

به خصوص در افراد مسن یا میانسال ، ناراحتیه افسردگی می تواند با بیماری های پزشکی جدی مانند دیابت، سرطان، بیماری قلبی و بیماری پارکینسون همراه باشد. افسردگی می تواند این شرایط را بدتر کند یا برعکس. گاهی اوقات داروهای مصرف شده برای این بیماری های جسمی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که باعث افسردگی می شود. یک پزشک با تجربه در درمان این بیماری های پیچیده می تواند به تدوین بهترین استراتژی درمانی کمک کند.

همه این عوامل می تواند باعث شود که افسردگی در افراد مسن تشخیص داده نشده یا درمان نشود. درمان افسردگی به یک فرد مسن کمک می‌کند تا هر گونه بیماری دیگری را که ممکن است داشته باشد مدیریت کند.

 

علائم رایج افسردگی

علائم زیادی در ارتباط با افسردگی وجود دارد و برخی از آنها بسته به فردی متفاوت است. با این حال، در زیر برخی از رایج ترین علائم ذکر شده است. اگر تعدادی از این علائم بیش از ۲ هفته باقی بماند، ممکن است افسرده باشید.

حالت غمگین، مضطرب یا “تهی” مداوم

احساس ناامیدی، گناه، بی ارزشی یا درماندگی

بی قراری، بی قراری

از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی لذت بخش بودند، از جمله رابطه جنسی

کاهش انرژی یا خستگی

کندی در حرکت یا صحبت کردن

مشکل در تصمیم گیری و به یاد نیاوردن

مشکل در خوابیدن، ناتوانی در خوابیدن یا خواب آلودگی بیش از حد

خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول، اغلب افزایش یا کاهش وزن بدون برنامه ریزی

افکار مربوط به مرگ ویا اقدام کردن به خودکشی

درد، سردرد، گرفتگی عضلات، یا مشکلات گوارشی بدون علت فیزیکی و/یا درمان مشخص

گریه مکرر

 

درمان های افسردگی

افسردگی، حتی موارد شدید افسردگی، قابل درمان است. اگر فکر می کنید ممکن است افسردگی داشته باشید، می توانید با گرفتن یک قرار ملاقات با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی شروع کنید. برخی داروها و برخی شرایط پزشکی می توانند علائمی مشابه افسردگی ایجاد کنند. پزشک می تواند با انجام معاینه فیزیکی، مصاحبه و آزمایشات آزمایشگاهی این احتمالات را رد کند. اگر پزشک نتواند شرایط پزشکی را پیدا کند که می تواند باعث افسردگی شود، گام بعدی انجام یک ارزیابی روانشناختی است.

 

گزینه های درمانی برای هر فرد متفاوت است و گاهی اوقات ممکن است بیش از یک گزینه درمانی برای یافتن داروی مناسب امتحان شود. ادامه درمان تا زمانی که درمانی مناسب برای شما پیدا شود بسیار مهم است.

رایج ترین روش های درمان افسردگی، دارودرمانی و روان درمانی است.

بیشتربدانید:تزریقات در منزل تهرانتزریقات در منزل شمال شرق تهرانتزریقات در منزل زعفرانیهتزریقات در منزل شمال شرقی تهرانتزریقات در منزل ولنجک

 

درمان روان درمانی

روان درمانی که «گفتار درمانی» نیز نامیده می شود، می تواند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. برخی از درمان ها کوتاه مدت هستند و ۱۰ تا ۲۰ هفته طول می کشند. برخی دیگر ممکن است بسته به شرایط فرد بیشتر طول بکشد.

درمان شناختی رفتاری نوعی گفتگو درمانی است که برای درمان افسردگی استفاده می شود. تمرکز آن بر کمک به افراد برای تغییر افکار و رفتارهای منفی است که افسردگی را بدتر می کند.

 

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که برای درمان افسردگی استفاده می شوند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی در سراسر دنیا وجود دارد. ممکن است لازم باشد قبل از یافتن داروهایی که علائم ناراحت کننده شما را بهبود می بخشد و بدانید که ایا عوارض جانبی قابل کنترلی دارد، سپس داروهای ضد افسردگی مختلف را امتحان کنید.

معمولا ۲ تا ۴ هفته طول می کشد تا داروهای ضد افسردگی اثر کنند. هنگامی که شروع به مصرف داروهای ضد افسردگی می کنید، نباید بدون اطلاع پزشک خود را قطع کنید. گاهی اوقات افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، مصرف دارو را متوقف می کنند زیرا احساس بهتری دارند، اما این می تواند باعث تحریک مجدد افسردگی شود. هنگامی که شما و پزشکتان تصمیم گرفتید که زمان قطع مصرف دارو فرا رسیده است، پزشک به شما کمک می کند تا دوز خود را به تدریج و ایمن کاهش دهید.

 

پیشگیری از افسردگی

برای کاهش خطر افسردگی چه باید کرد؟ مردم چگونه می توانند کنار بیایند؟ در رابطه با این مسائل می توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

سعی کنید در زندگی خود تغییرات زیادی ایجاد کنید.

در روابط صمیمانه با خانواده خود باقی بمانید.

وقتی ناراحت هستید به آنها اطلاع دهید.

کارهایی را که می خواهید انجام دهید مشخص کنید.

به طور منظم تمرین کن. اگر افسرده هستید، ورزش منظم می تواند به پیشگیری از افسردگی کمک کند یا خلق و خوی شما را بالا ببرد.

خوب بخور. خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به جلوگیری از بیماری هایی که می توانند باعث افسردگی شوند کمک کند.

به یاد داشته باشید، بیشتر افراد با درمان احساس بهتری پیدا می کنند. صبور باش. احساس بهتر زمان می برد، اما ممکن است اتفاق بیفتد.

زوال عقل: چیست، انواع، تشخیص و درمان آن چیست

زوال عقل که به نام زوال عقل نیز شناخته می شود، یک مشکل بهداشتی جهانی است که افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، امروزه بیش از ۵۵ میلیون نفر مبتلا به زوال عقل هستند. خود دمانس به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود. در عوض، زوال عقل به عنوان یک سندرم شناخته می شود که با کاهش عملکردهای شناختی و ذهنی مشخص می شود. در ادامه مقاله می توانید اطلاعات دقیقی در مورد زوال عقل که یک مشکل بهداشتی بزرگ در سراسر جهان است و بر کیفیت زندگی افراد در گروه سنی بالاتر تأثیر منفی می گذارد، بیابید.

 

دمانس چیست؟

زوال عقل در لغت به معنای از دست دادن عملکردهای ذهنی است. به عبارت دیگر، وضعیتی که در آن عملکردهای ذهنی فرد بدتر می شود و به گونه ای پیشرفت می کند که بر فعالیت های روزمره زندگی فرد تأثیر می گذارد، زوال عقل نامیده می شود. سازمان جهانی بهداشت، زوال عقل را یکی از مهم ترین علل وابستگی به دیگران در گروه های سنی بالاتر می داند. اگرچه زوال عقل عموماً افراد در گروه سنی مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما نتیجه اجتناب ناپذیر پیری نیست. زوال عقل به دلایل مختلف در جوانان نیز ممکن است رخ دهد. با مداخله زودهنگام می توان از ظهور و/یا پیشرفت زوال عقل جلوگیری کرد.

 

علل زوال عقل چیست؟

زوال عقل در نتیجه آسیب به سلول های عصبی در هر نقطه از مغز رخ می دهد. هر ناحیه در مغز عملکردهای متفاوتی دارد. هنگامی که سلول های عصبی در این نواحی آسیب دیده اند. عملکردهای شناختی مانند محاسبه، به خاطر سپردن و صحبت کردن تحت تأثیر منفی قرار می گیرند. علاوه بر این، اختلالات رفتاری مانند عصبانیت ناگهانی ممکن است به دلیل آسیب به سلول ها رخ دهد.

 

علل و زیر انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد. یکی از دلایل اصلی که در افراد مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان مشاهده می شود، بیماری آلزایمر است. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی نیز ممکن است باعث زوال عقل شوند. برخی از عوامل دیگر که می توانند باعث زوال عقل شوند به شرح زیر است:

 

بیماری های موثر بر سیستم عصبی مانند سکته مغزی و پارکینسون،

کمبود ویتامین به خصوص B12 و B6

مشکلات سلامتی مزمن مانند نارسایی کلیه و نارسایی کبد،

بیماری های عفونی مانند مننژیت و اچ آی وی،

ضربه به ناحیه سر

علاوه بر این، تومورهای مغزی هم در افراد زیر ۶۵ سال و هم در افراد مسن می توانند باعث زوال عقل شوند.

 

انواع زوال عقل چیست؟

انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد که بستگی به آسیب سلول های مغز و ناحیه ای که آسیب در آن رخ می دهد، دارد. رایج ترین آنها شکلی است که به دلیل بیماری آلزایمر ایجاد می شود. دمانس اغلب بر اساس مشکل اصلی سلامت طبقه بندی می شود. طبق این طبقه بندی، انواع اصلی زوال عقل به شرح زیر است:

 

بیماری آلزایمر:  سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد زوال عقل به دلیل بیماری آلزایمر است. تصور می شود که بیماری آلزایمر توسط دو نوع پروتئین به نام های آمیلوئید و تاو ایجاد می شود. در نتیجه تجمع این پروتئین ها در اطراف سلول های مغز، ارتباط بین سلول های عصبی به مرور زمان از بین می رود. بر این اساس، اول از همه، فرد شروع به فراموشی می کند. این بیماری پیشرونده است و علائم ممکن است در طول زمان بدتر شوند. در مراحل بعدی بیماری آلزایمر، علاوه بر فراموشی، علائمی مانند اختلال گفتار، اختلال در راه رفتن، ناتوانی در شناخت نزدیکترین افراد، آشفتگی آدرس، آشفتگی ذهنی، مشکلات یادگیری، تحریک پذیری و پرخاشگری نیز ممکن است بروز کند. هنگامی که بیماری آلزایمر پیشرفت می کند، صدمات جبران ناپذیری ایجاد می کند و می تواند عواقب تهدید کننده زندگی داشته باشد. به همین دلیل، هنگامی که تغییری در عملکردهای ذهنی فرد مشاهده می شود که قبلاً رخ نداده است، مهم است که بدون معطلی از پزشک متخصص کمک بگیرید.

زوال عقل عروقی:  زوال عقل عروقی، نوع دیگری از زوال عقل، به دلیل کاهش جریان خون به مغز در نتیجه انسداد و آسیب به عروق خونی مغز رخ می دهد. زوال عقل عروقی ممکن است به دنبال یک بیماری که باعث آسیب مغزی می شود، مانند سکته مغزی، ناگهان شروع شود و در برخی موارد ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی مشاهده نشود. مشکل در تفکر، مشکل در درک و درک، و مشکل در صحبت کردن را می توان از علائم اولیه زوال عقل عروقی نام برد. علائم در زوال عقل عروقی ارتباط نزدیکی با این دارد که آسیب عروقی در کدام قسمت از مغز رخ می دهد. به عنوان مثال، اگر آسیب عروقی در بخشی از مغز فرد که مسئول ذخیره اطلاعات است رخ دهد، ممکن است از دست دادن حافظه و فراموشی رخ دهد.

دمانس با اجسام لوی:  طبق تحقیقات، تقریباً ۲۵-۱۵ درصد موارد زوال عقل ناشی از زوال عقل با اجسام لوی است. زوال عقل با اجسام لویی یک مشکل سلامتی است که در نتیجه تخریب سلول های عصبی در مغز به دلیل تجمع توده های پروتئینی به نام اجسام لویی در مغز رخ می دهد. علائم اصلی زوال عقل با اجسام لوی عبارتند از: علائمی مانند فراموشی، اختلال گفتار، مشکل درک بینایی را می توان فهرست کرد. برخلاف بیماری آلزایمر، مشکلات حافظه در مرحله اول زوال عقل لووی کمتر رایج است.

زوال عقل فرونتوتمپورال:  زوال عقل پیشرونده گیجگاهی یک مشکل سلامتی پیشرونده است که در نتیجه آسیب به سلول های عصبی در لوب های پیشانی یا تمپورال مغز ایجاد می شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که دمانس پیشانی گیجگاهی را از سایر انواع زوال عقل متمایز می‌کند این است که دمانس پیشانی گیجگاهی در افراد میانسال شایع‌تر است. برخی از مطالعات نشان می دهد که اکثر بزرگسالان مبتلا به زوال عقل فرونتوتمپورال در سنین ۴۵ تا ۶۴ سال قرار دارند. علائم شامل تغییرات رفتاری مانند عدم توجه به اطرافیان مانند قبل، مشکل در تمرکز و مشکل در صحبت کردن و درک کردن است.

زوال عقل مختلط:  در برخی از موارد زوال عقل، دو نوع زوال عقل ممکن است به طور همزمان رخ دهد، مانند زوال عقل لوی بادی و بیماری آلزایمر. به این حالت دمانس مختلط می گویند.

 

مراحل زوال عقل

زوال عقل؛ این به سه مرحله تقسیم می شود: مرحله اولیه، مرحله میانی و مرحله پیشرفته. شدت علائم زوال عقل به تعیین مرحله بیماری کمک می کند. علائم زوال عقل بر اساس مراحل به شرح زیر است:

 

مرحله اولیه: از آنجایی که علائم معمولاً در مراحل اولیه خفیف‌تر هستند، ممکن است علائم توسط بیمار و/یا بستگان او جدی گرفته نشود. در این فاز؛ علائمی مانند فراموشی، تغییر رفتار، مشکل در انتخاب کلمات، سردرگمی زمان، سردرگمی مکانی که قبلاً در آن بوده اید ممکن است رخ دهد.

مرحله میانی: زوال عقل یک مشکل پیشرونده سلامت است. با پیشرفت، شدت علائم افزایش می یابد. در مرحله میانی، فراموشی و مشکلات گفتاری افزایش می یابد. در این مرحله، فرد ممکن است به خاطر آوردن خانواده و دوستان دچار مشکل شود. علاوه بر این، در این مرحله، بیماران ممکن است در انجام مراقبت های شخصی خود با مشکل مواجه شوند. مرحله میانی زوال عقل مرحله ای است که تغییرات رفتاری در افراد شایع تر است.

مرحله پیشرفته: این مرحله آخرین مرحله زوال عقل است و بیماران تقریباً به طور کامل در بستر هستند. در این مرحله؛ علاوه بر مشکلات حافظه، رفتاری و گفتاری، مشکلات تغذیه ای نیز ممکن است رخ دهد.

 

زوال عقل چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص زوال عقل در مراحل اولیه ممکن است آسان نباشد. در تشخیص زوال عقل، یک متخصص مغز و اعصاب که در این زمینه تخصص دارد، ابتدا تاریخچه پزشکی بیمار را می گیرد. در این مرحله، اطلاعاتی مانند سن بیمار و سابقه کار مهم است. علاوه بر این، از آنجایی که برخی از بیماری‌های متابولیک ممکن است باعث زوال عقل شوند، پزشک همچنین بررسی می‌کند که آیا بیمار مشکلات سلامتی دیگری دارد یا خیر. پزشک ممکن است از آزمایشات معمول مانند شمارش کامل خون برای تشخیص استفاده کند. علاوه بر این، تست‌های عصبی روان‌شناختی و روش‌های تصویربرداری مانند EEG، توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نیز از روش‌های تشخیصی مورد استفاده در تشخیص زوال عقل هستند.

بیشتربدانید؛دکتر در منزل شمال تهرانویزیت پزشک در منزل غرب تهرانتزریقات در منزل شمال شرقی تهرانتزریق در منزل غرب تهرانتزریق در منزل تهران

درمان زوال عقل

هیچ درمان قطعی برای زوال عقل وجود ندارد و گزینه های درمانی بسته به علت زمینه ای و شدت علائم متفاوت است. هدف از روش‌های درمانی کاهش شدت علائم و آسان‌تر کردن زندگی روزمره بیمار است. در این زمینه می توان از درمان های دارویی که حافظه و یادگیری را پشتیبانی می کند استفاده کرد. علاوه بر این، اگر افراد دارای اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلالات خواب باشند، می توان از درمان دارویی برای این موارد استفاده کرد. علاوه بر این، در صورت لزوم می توان از روش های درمانی مانند گفتار درمانی نیز استفاده کرد.

 

زوال عقل یک مشکل بهداشتی پیشرونده است که زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. تشخیص زودهنگام می تواند به تسکین علائم زوال عقل کمک کند. در خود یا خویشاوندانتان؛ در صورت مشاهده علائمی مانند فراموشی، سردرگمی مکان و زمان، فراموش نکنید که بدون اتلاف وقت با نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مشورت کنید.

پیشگیری از حوادث منزل در سالمندان و ساماندهی منزل برای سالمندان

در سال‌های اخیر، با افزایش جمعیت سالمندان، حوادث خانگی و همچنین مشکلات روتین بهداشتی، مشکل مهمی را برای گروه سالمندی که تنها در خانه زندگی می‌کنند، ایجاد کرده است. تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از سن بالا، بیماری های مزمن، فراموشی ناشی از بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل و …. وقوع حوادث خانگی را افزایش می دهد.

این حوادث مشکلات بهداشتی جدیدی به زندگی آنها می افزاید و زندگی روزمره آنها را دشوار می کند. طبق تحقیقات، بخش قابل توجهی از زمین خوردن های کشنده، ۶۰ درصد، در خانه اتفاق می افتد. احتمال تصادف بسته به متغیرهایی مانند سن، تنها زندگی کردن و سطح تحصیلات افزایش می یابد.

 

پیشگیری از حوادث منزل در سالمندان و ساماندهی منزل برای سالمندان

ورزش نکردن منظم، مصرف بیش از حد داروها، مشکلات بینایی، سرگیجه های مکرر، کمبودهای فیزیکی و فشار خون بالا نیز خطر تصادفات خانگی را افزایش می دهد. کاهش تراکم استخوان و شکننده تر شدن استخوان ها در سالمندان باعث می شود که حوادث خانگی عواقب شدیدتری داشته باشد.

حتی در زمین خوردن های ساده، شکستگی استخوان، تحرک محدود و حالت بستری شایع است. تمایل به تصادف در نتیجه کاهش حس بینایی، لامسه، شنوایی و بویایی، کاهش عملکردهای فیزیکی، کاهش سرعت رفلکس در نتیجه دشواری در حرکات کششی، بلند کردن و خم شدن افزایش می یابد. نباید نادیده گرفت که زمین خوردن نیز می تواند باعث از دست دادن استقلال و اعتماد به نفس در سالمندان شود.

سقوط بیشتر از پله ها، صندلی ها و سایر مبلمان، فرش درها و پوشش های کف رخ می دهد. اقدامات ایمنی اجرا شده بدون نادیده گرفتن تفاوت‌های فرهنگی، مراقبت از سالمندان را در خانه آسان‌تر می‌کند. تهیه فهرستی از این موارد برای کسانی که آن را انجام می دهند هم یادآوری و هم آموزش دهنده خواهد بود.

نیازهای مسکن یک خانواده یا فرد سالمند با نیازهای جوانان متفاوت است. ممکن است مناسب باشد فضاهایی مانند راهرو، آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب، حمام و توالت را تغییر دهید.

 

اقدامات احتیاطی که باید انجام شود

وسایل کمکی (سمعک، عینک و غیره) که کمبودهای فیزیولوژیکی مربوط به سن را جبران می کند باید تهیه شود.

اگر سالمند به مدت طولانی در خانه تنها بماند، باید در حمام، آشپزخانه و مناطقی که دائماً در آن حضور دارد، تلفن همراه داشته باشد.

شماره تلفن های اضطراری باید با حروف بزرگ روی یک کاغذ بزرگ نوشته شود و روی گوشی آویزان شود و در صورت استفاده، اپلیکیشن قفل صفحه گوشی موبایل حذف و شماره گیری سریع تنظیم شود.

شماره تلفن های اورژانس، آتش نشانی و پلیس را نیز باید به این لیست اضافه کرد.

تلفن های مورد استفاده باید دارای شماره های زیاد و استفاده آسان باشند.

همان گوشی را باید در چند جا نگه داشت و در جاهایی که دسترسی به آن آسان باشد، حتی اگر گوشی روی زمین بیفتد، نگهداری شود.

دستگیره درهای داخلی و خارجی باید آسان باشد

تمام آستانه ها باید حذف شوند.

درها باید به راحتی از داخل باز شوند، اما امنیت برای جلوگیری از ورود افراد خارجی را نباید فراموش کرد.

داروها باید در مکان های امن و خنک و دور از نور مستقیم نگهداری شوند.

داروها باید در جعبه خود نگهداری شوند.

برای جلوگیری از مصرف نادرست دارو باید هشدارهای مختلفی روی جعبه دارو چسبانده شود.

فرش، موکت و غیره که ممکن است روی زمین سر بخورد. باید مراقب بود که لبه ها خمیده و باعث زمین خوردن یا افتادن نشوند.

وسایل روشنایی باید تمیز و به خوبی نگهداری شوند.

برق، تلفن و غیره کابل ها نباید در معرض دید و کثیف باشند

دوشاخه ها و پریزهای برق نورانی و … هستند تا در شب و در مواقع اضطراری به راحتی دیده شوند. باید باشد

در صورت امکان، باید از اعلام حریق در منازل و محل کار استفاده شود.

کف، به خصوص مناطق مرطوب، باید از مواد ضد لغزش ساخته شود.

موارد استفاده نشده باید تا حد امکان کاهش یابد.

باید یک سیستم گرمایش موثر وجود داشته باشد

افراد مسن باید از سیگار کشیدن در رختخواب جلوگیری کنند. اگر نمی توان از آن جلوگیری کرد، زیرسیگاری ها باید عمیق باشند و مقدار بسیار کمی آب پر شود.

باید دمپایی یا کفش با کفی غیر لغزنده انتخاب شود.

باید درهای خروجی اضطراری یا آتش نشانی وجود داشته باشد

باید در محل های مناسب در ورودی و راهروهای خانه صندلی راحتی برای نشستن و استراحت و … وجود داشته باشد که باعث

زمین خوردن و افتادن آنها نشود. باید پیدا شود. دستگیره های گیره باید در ورودی و راهروها قرار گیرند.

کلیدهای الکتریکی باید با تشعشع ترجیح داده شوند، ارتفاع و دسترسی آسان آنها باید تنظیم شود.

باید نور کافی از جمله ورودی ها و راهروها فراهم شود

مبل ها و صندلی های خانه باید در ارتفاعی باشند که نشستن و ایستادن را آسان کند.

ارتفاع میز و میز قهوه خوری باید مناسب باشد

وسایل برقی مانند اجاق گاز و فر در آشپزخانه باید به خوبی نگهداری شود، استفاده از آن آسان باشد، دارای قفل امنیتی بوده و بدون تغییر مکان قابل استفاده باشند.

باز هم، ظروف مورد استفاده در آشپزخانه باید بسته به استفاده به راحتی در دسترس و قابل جابجایی باشند.

شیرهای آشپزخانه و حمام باید دارای نشانگرهای سرد و گرم (با نور و غیره) باشند و کفها باید بلافاصله قبل از خیس شدن خشک شوند.

در قسمت های توالت و حمام باید دستگیره هایی وجود داشته باشد.

تهویه مناسب باید در آشپزخانه و حمام وجود داشته باشد.

هرگز نباید بخاری یا پتوی برقی در اتاق خواب وجود داشته باشد.

دمای کل خانه باید با در نظر گرفتن تفاوت تابستان و زمستان در دمای کافی نگه داشته شود.

نورپردازی داخل کابینت باعث می شود سالمندان بتوانند وسایل خود را پیدا کرده و از آنها استفاده کنند.

یادآوری های بصری، به ویژه برای راه رفتن و تعادل، می تواند آسیب های احتمالی را کاهش دهد.

مانند کودکان، انتخاب مبلمان گرد و رنگ های آرامش بخش را نباید فراموش کرد

دیدگاهتان را بنویسید